Mange af de personer der træner meget eller træner på eliteniveau, bliver grebet af tanken om “jo mere jo bedre”. Derfor øger de hele tiden træningsvolumen og -intensiteten, indtil kroppen siger stop, og de går i overtræning eller får skader. Derefter går de en frustrerende periode med genoptræning i møde, hvor de bliver nødt til at holde flere dage, uger eller måneders pause fra deres sport.

Men du kan undgå de trælse skader ved at fokusere på den gode forebyggelse. Udover en fornuftig livsstil – dvs. sund kost (rigeligt med kalorier, protein og grøntsager), god og rigelig søvn, massage og udstrækning og fornuftig træningsplanlægning – er der også forskellige ting, du kan investere i for at forebygge skaderne. Herunder giver vi dig i hvert fald 2 gode ønsker til årets ønskeseddel der kan optimere din restitution og forebygge skader!

  1. Kompressionssokker

Det er under restitutionen, musklerne vokser, og man bliver bedre – ikke mens man træner. Under træningen river man sådan set muskelfibrene over, hvorefter de genopbygges og bliver større, stærkere eller hurtigere under restitutionen. Derfor er det helt afgørende, at man tager sin restitution lige så seriøst som sin egentlige træning.

Når man har styr på alle de grundlæggende ting – man spiser ordentligt, sover tilstrækkeligt osv. – kan man forbedre sin restitution på andre måder, f. eks med kompressionssokker. Der er bl.a. lavet undersøgelser i Tyskland der viser, at kompressionssokker kan give 30 % hurtigere restitution, fordi blodets cirkulation bliver optimeret.

  1. Atletisk tape

Hvis du dyrker crossfit eller olympisk vægtløftning, tilhører du en kategori af sportsfolk der har høj risiko for at få skader, og derfor skal tage en række forholdsregler. Det siger næsten sig selv, at skadesrisikoen er stor, når man trækker, skubber og løfter flere hundrede kg, men rigtig mange undlader alligevel at bruge det rette træningsudstyr – eller udstyr overhovedet!

Men det er altså en stor, stor fejltagelse! Man sender jo heller ikke en racerkører på banen uden en hjelm! Eller en bokser i ringen uden handsker!

Et helt afgørende produkt i den forbindelse er atletisk goat tape. Tapen holder dit greb på plads, når du bliver træt og/eller svedig. Derved reducerer den risikoen for, at du kommer til at tabe vægtstangen på et farligt tidspunkt eller begynder at løfte med dårlig teknik.

[Total:0    Gennemsnit:0/5]