Hvis der er noget som kan booste de fleste lyst til at komme ned i træningscentret og få løftet nogle vægte, eller få snøret løbeskoene og komme ud på den møjsommelige løbetur, så er det når man lige har bestilt sin næste ferie. Specielt når turen går til Alanya, Gran Canaria, Puerto Rico, eller et af de mange andre solrige rejsedestinationer skal kroppen lige forkæles det ekstra. Men hvad så når vi er kommet afsted? – mange af os glemmer det hårde arbejde vil har lagt i vores krop og fysik når først vi kommer ned på ferien, for det skal jo være afslapning og hygge, og så er det jo også så besværligt at få lavet en god træning sådan et sted. Dette indlæg har til formål at give dig noget inspiration til, hvordan du kan få lavet en solid træning når du er på ferie, eller ihvertfald eliminere nogle af dine undskyldninger.

 

1. Husk at pakke de rigtige ting

Når man rejser på ferie, og specielt med fly, skal man naturligvis begrænse sig når kufferten skal pakkes, men det er dog ikke en undskyldning for ikke at pakke det mest basale. Først og fremmest når det kommer til tøj, så fylder et par gode trænings shorts og en ordentlig t-shirt ikke meget, og træningstøj kan være afslappende at bruge når man ikke træner. Derudover bør du også pakke et par gode løbesko. Et par gode løbesko fylder ikke meget, og de kan også være meget bevendte hvis du skal på en udflugt eller andet hvor du skal gå meget, dog bør du tage de løbesko med den bedste udluftning i du har, da det kan blive varmt om fødderne hvis du har løbesko på i længere tid. Er du typen der ikke kan træne uden at høre musik er det heller ikke en undskyldning. Rigtig mange bruger efterhånden deres mobil til at høre musik, og de flest gør det via tjenester som kører over internettet. Mange udbydere tilbyder dog at du med deres betalte version, kan downloade numre så du har offline adgang til diverse playlister. Derudover har mange hoteller også gratis wifi du kan gøre brug af hvis du træner på hotellets grund. Ligeledes er der fra juli kommet nye roaming regler, som betyder at de fleste af os kan bruge vores mobil data inden for EU, uden det koster ekstra. Vi anbefaler dog at du tjekker dit mobil abonnement, og sikrer dig at du ikke modtager en efterregning ved at bruge dit mobil data. Slutteligt kan du investere i en god gammeldags MP3 afspiller. Små kompakte af slagsen, som er særdeles velegnede til træning kan fås ganske billigt, og det er et stykke elektronik som også kan komme dig til gode når du træner hjemme i Danmark, og ligeledes når du ligger på stranden, og gerne vil slappe af til tonerne af dine ynglings artister. Slutteligt kan du pakke noget af det mindre træningsudstyr som f.eks. et sjippetov, som tillader dig at få en god cardio træning, uden at forlade hotellet.

 

2. Undersøg dine muligheder

Mange hoteller tilbyder træningsfaciliteter, og hvis du befinder dig på nogle af de mere nye hoteller, er faciliteterne oftest særdeles gode. Derudover er der mange strande syd på, hvor du kan finde træningsområder med diverse træningsfaciliteter, og så kan du samtidig arbejde på din kulør. Du kan også lave dig dit eget træningsudstyr, blot ved et besøg hos den nærmeste købmand. Her kan du købe vandflasker som kan bruges som vægte. Til øvelser hvor du ikke vil have for meget vægt kan du bruge 2 liters vandflasker som 2 kilos dumbbells. Skal du bruge mere vægt kan du med fordel købe et ringle af 6×2 liters flasker, som kan bruges som erstatning for en 12 kilos kettlebell. Du kan også undersøge på nettet, eller forhøre dig på hotellet, hvor det nærmeste træningscenter ligger. På den måde får du adgang til godt udstyr, og kan ligeledes falde i snak med personer med fælles interesser.

 

3. Lidt har også sin ret

Det er klart at når man er på ferie, så har man måske ikke lyst til at træne flere timer om dagen, men hellere ligge og slikke sol, men du behøves heller ikke at lave en fuld workout som du ville have gjort det i Danmark. Du kan nøjes med en lille let løbetur, et par intervaller foran hotellet, en rask gåtur i området. Du kan også bare vælge at lave nogle kropsvægtsøvelser på dit hotelværelse, som armbøjninger, mavebøjning og air squats, mere behøves det ikke at være. Nogle hoteller tilbyder også hold som du kan melde dig på, som f.eks. joga timer og pilates.

 

4. Bonus tip

Dette tip er måske det mest basale tip, og du har sikkert hørt det 100 gange, men husk nu at drikke rigeligt med vand. At komme ned til de varme temperature i syden kræver i forvejen at du holder væskebalancen ved lige (og det er ikke med drinks). Men hvis først du kaster dig ud i træning i den bagende sol, så vær sikker på at du får nok væske og holder dig hydreret, for du ender bare med at få det dårligt og ødelægge din ferie hvis ikke du holder væskebalancen ved lige.

[Total:0    Gennemsnit:0/5]