Få maksimalt ud af din træning med en god nattesøvn

Få maksimalt ud af din træning med en god nattesøvn

Når du træner, så er det selvfølgelig vigtigt at spise sundt og drikke en masse vand.

Men hvad de fleste ikke ved, så er en god nattesøvn også yderst vigtigt for dine træningsresultater.

Det anbefales at sove mindst 8 timer, når du træner, så kroppen har tilstrækkelig tid til, at genopbygge dine muskler.

Derudover har din hjerne også brug for en god nattesøvn, så du er frisk og udhvilet, når du vågner op næste dag.

Der er en række ting du kan gøre for at en bedre nattesøvn, så du får maksimalt ud af din træning og i denne artikel, vil altomhelse.dk komme med deres fire gode råd til bedre nattesøvn.

4 gode råd til en bedre nattesøvn

Lav en fast søvnrytme

En fast søvnrytme hjælper dig med, at falde i søvn og sørger også for, at du får de antal timer du skal havde.

En fast søvnrytme handler om at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag.

Hvis du følger dette råd, vil du hurtigt opleve, at du får nemmere ved at falde i søvn, og du vågner op udhvilet hver dag.

Lav de perfekte omgivelser til nattesøvn

Der er en række tiltag, du kan lave i soveværelset, så du får de mest optimale omgivelser til en god nattesøvn.

Når man skal sove, så er det vigtigt med mørke, og hvis du ikke allerede har mørklægningsgardiner, så bør du investere i nogle, da de kan mørklægge et soveværelse totalt.

Derudover kan det være en god ide, at havde et vindue til at stå åben inden sengetid for at nedkøle soveværelse, da det giver en bedre søvn.

Undgå telefon og skærme inden sengetid

Telefon skærme og generelt andre skærme såsom tv, tablet, computer, mv. udsender alle et blåt lys, som snyder vores hjerne til at udsende, stoffer der har til formål at holde os vågen.

Du bør derfor undgå, at kigge på en skærm mindst 30 minutter før du skal sove, og du bør også ligge din telefon uden for soveværelset, så den ikke forstyrre din nattesøvn.

Undgå stimulanser inden sengetid

I god tid før du går i seng, bør du undgå stimulanser såsom kaffe, the og andre koffeinholdige drikke. Indtagelse af koffeinholdige drikke kan nemlig gøre det svære, at falde i søvn og kan forringe kvaliteten af din søvn.

Du bør også undgå at drikke noget med alkohol inden sengetid, da det også kan påvirke din søvn kvalitet negativt