God søvn er vigtig for din træning

God søvn er vigtig for din træning

En god søvn er vigtig for din træning, og kan være med til at optimere den indsats du giver i fitnesscenteret eller i en anden form for træning. Når vi sover, så sker der en masse forskellige ting i vores kroppe, som sørger for at holde os sunde og raske. En god nattesøvn er essentiel for, at du får en god træning, og at du får maksimalt udbytte ud af din træning. En god nattesøvn hjælper dig dermed med at blive stærkere, hurtigere, sundere og mere slank. Hver gang du træner, så nedbryder du din krop, hvilke resulterer i at kroppen begynder, at genopbygge sig selv stærkere end den var før. Kroppen begynder at genopbygge sig selv efter træningen, og denne genopbygning af kroppen topper i løbet af natten, imens du sover. Derfor er søvnen uhyggelig vigtig for, at du får optimalt ud af din træning. Der er en del ting, du kan gøre for at forbedre din søvn, så du får optimalt ud af din træning.

5 gode råd til at få en bedre søvn

Du kan selv gøre forskellige ting, der har til formål at forbedre din søvn, så du får optimalt ud af din træning. Her er fem forslag fra Holdsport.dk, der har til hensigt at forbedre din søvn.

1. Soveværelset skal være mørkt

Det er vigtigt, at soveværelset er mørkt når du skal sove, da lys fortæller vores krop at den skal vågne. Så brug mørklægningsgardiner og sluk for alt lys, så dine soverammer er optimale for en god søvn.

2. Ingen telefon, computer eller fjernsyn i soveværelset

Du bør undgå alle former for elektronik i soveværelset, da det blå skærmlys forringer den naturlige søvn. Hold underholdningen væk fra soveværelset og brug kun soveværelset til at få en god søvn.

3. Få gode sengerutiner

En fast sengerutine hjælper med at falde i søvn, og sikre dig at du får nok søvn. Så sørg for at gå i seng på samme tidspunkt hver dag. Du kan evt. tage et varmt bad, der hjælper kroppen med at slappe af inden sengetid.  

4. Soveværelset skal havde den rette temperatur

De fleste sover bedst i et køligt soveværelse, og det anbefales at soveværelset har en temperatur på ca. 18 grader.

5. Undgå lyde om natten

Du bør undgå alle lyde om natten der kan bringe dig ud af din søvn, hvis du har en telefon i soveværelset, så sørg for at sætte den på ”lydløs” så den ikke begynder at larme imens du sover.